تساهل و تسامح در قرآن و سنت با تکیه بر اندیشه های شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی

پایان نامه
چکیده

رساله ی حاضر، با عنوان «تساهل و تسامح در قرآن و سنت با تکیه بر اندیشه های شهید مطهری(رحمه الله) و آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته)» است که در راستای تبیین دیدگاه های دو اندیشمند مذکور پیرامون تساهل و تسامح در قرآن و سنت نگاشته شده است. تساهل و تسامح در اسلام در سه جنبه عقاید، احکام و اخلاق قابل طرح است. این مبحث مخصوصاً در زمینه عقاید از جمله موضوعات مهمی است که اگر دامنه آن روشن نشود مسلمانان در برخورد با عقاید مخالف، دچار سردرگمی و تناقض می شوند و در برخوردهای مسالمت آمیز با پیروان دیگر ادیان، ترس از گسسته شدن علقه های دینی شان می رود. پس لازم است که با بررسی این موضوع مسلمانان به وظیفه خود واقف شوند و چگونگی تعامل با پیروان سایر ادیان برای آنان تبیین گردد تا از مداهنه و انحراف از حق در امان بمانند و با اعتدال در رفتار، برحق بودن دین اسلام را به جهانیان نشان دهند. نگارنده در این پژوهش به بررسی این موضوع در هر سه جنبه (عقاید، احکام، اخلاق) پرداخته است در فصل اول، نخست معنا، پیشینه و مبانی تساهل و تسامح را بررسی و سپس در فصل دوّم تساهل و تسامح را در سه جنبه عقاید، احکام و اخلاق در قرآن و سنت بررسی نمود و در فصل سوم به صورت مجزا نظر دو اندیشمند را مطرح و در نهایت با مقایسه میان نظرات، نقاط تشابه و تمایز آن ها را تبیین نمود و به این نتیجه رسید که دین اسلام تساهل را نه در همه عرصه ها می پذیرد و نه به طور کلی آن را رد می کند. شهید مطهری، تساهل را به معنای تحمل عقاید مخالف و آسان بودن شریعت می پذیرد امّا به معنای سهل انگاری در امر دین رد می کند. آیت الله جوادی آملی به هیچ وجه تساهل را نمی پذیرد و نسبت به شهید مطهری قلمرو محدودتری برای آزادی عقیده، بیان و قلم در نظر می گیرند

منابع مشابه

اعجاز علمی قرآن در اندیشه آیت الله جوادی آملی

اندیشمندان و مفسران، در بررسی قرآن کریم، به‏ویژه آیاتی که با علوم تجربی نسبتی دارند، رویکردشان متفاوت است. برخی بر این باورند که هر علمی از علوم بشری را می‏توان در قرآن جست‏وجو کرد. برخی معتقدند قرآن هیچ رسالتی در علوم تجربی ندارد. عده‏ای هم راه میانه را درپیش گرفته و با تخطئۀ دو دیدگاه قبلی، یافته‏های قطعی علوم جدید را در قرآن کریم پذیرفته‏اند و آن را نشانۀ اعجاز علمی این کتاب جامع بشری دانسته...

متن کامل

عدالت‌سیاسی در اندیشه آیت الله جوادی آملی و جان راولز

عدالت عنصری راهبردی است که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، می­توان گفت که برداشت از این مفهوم و توجه به ریشه عدالت در همه بخش­های خود وجه تمایز مکاتب فکری اندیشمندان در حوزه علوم مختلف بوده است. این تمایزات به دلیل نوع جهان­‌بینی و انسان...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

آزادی عقیده و بیان در اندیشه های آیت الله جوادی آملی با نگاهی به حقوق غرب

پرسش از آزادی و تفسیر آن همواره در طول تاریخ موضوع تأمل اندیشمندان و متفکران بوده است. اندیشه ملحدانه رهایی از قیود دینی را معنای آزادی می‏داند؛ امّا تفکر موحدانه صیانت از حدود دینی را آزادی می‏نامد. این مسأله از آن جهت اهمیت پیدا می‏کند که تفاوت در برداشت معنای آزادی موجب شده تا برخی از متفکران غربی سوء استفاده‌های ابزاری از حق آزادی را اقدامی در چارچوب آزادی عقیده و بیان بدانند. در این میان، آ...

متن کامل

فطرت از دیدگاه شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی

در رساله حاضر سعی بر این بود که به طرح نظریه فطرت و به عبارتی برهان فطرت پرداخته و با یک رویکرد فلسفی و به تحلیل و بررسی نقاز ضعف و قوت آن بپردازد و درحد بضاعت نیابتاً به مناظره اندیشمندان این مساله بنشیند و فهوای قرآنی فطرت را با توجه به منابع فلسفی عرفانی علمی و آموزه های دینی پیش رو گذارد. این رساله گرچه متکفل آراء شهید مطهری و استاد جوادی آملی است اما به جستجو در آراء دیگر اندیشمندان پرداخت...

اعجاز علمی قرآن در اندیشه آیت الله جوادی آملی

اندیشمندان و مفسران، در بررسی قرآن کریم، به‏ویژه آیاتی که با علوم تجربی نسبتی دارند، رویکردشان متفاوت است. برخی بر این باورند که هر علمی از علوم بشری را می‏توان در قرآن جست‏وجو کرد. برخی معتقدند قرآن هیچ رسالتی در علوم تجربی ندارد. عده‏ای هم راه میانه را درپیش گرفته و با تخطئۀ دو دیدگاه قبلی، یافته‏های قطعی علوم جدید را در قرآن کریم پذیرفته‏اند و آن را نشانۀ اعجاز علمی این کتاب جامع بشری دانسته...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023